در چهل و دومین جشنواره فیلم فجر سینماگرانی از نسلهای مختلف با فیلمهایی از ژانرهای مختلف حضور دارند که سبب پدید آمدن تنوع و کثرتی جذاب در جشنواره امسال شده است. تا آغاز جشنواره هر روز تعدادی از فیلمهای این رویداد را معرفی میکنیم تا بدانید در جشنواره با چه فیلمهایی مواجه خواهید شد.
شهسوار
کارگردان: حسین نمازی
تهیهکننده: حسین نمازی
بازیگران: مهرداد صدیقیان، الناز حبیبی، هادی کاظمی، عباس جمشیدیفر، گیتی قاسمی، عزتالله رمضانیفر و امیر دژاکام
محصول بنیاد سینمایی فارابی با مشارکت بخش خصوصی
سومین فیلم حسین نمازی در مقام کارگردان در ژانر کمدی است. فیلم قبلی او، «شادروان»، هم در ژانر کمدی بود که اتفاقا در جشنواره چهلم به نمایش درآمد و مورد توجه برخی منتقدان قرار گرفت و در گیشه هم نسبتا فروش بدی نداشت. «شادروان» هم مثل «شهسوار» چهره شاخص کمدی نداشت و کمدی از دل موقعیتی که در فیلمنامه پرورش یافته بود، بیرون میآمد. نمازی در فیلم جدیدش هم سراغ مجموعهای از بازیگران رفته که تقریبا اغلبشان، جز مهرداد صدیقیان، به عنوان بازیگران کمدی شناخته میشوند، اما چهره طراز اولی در این ژانر نیستند. در خلاصه داستان این فیلم آمده: «به دنبال درگذشت پدر خانواده در جریان برگزاری عروسی که چندبار بهم خورده است، خانواده او قصد پنهان کردن این خبر را دارند.» از این خلاصه داستان پیداست که باز هم موقعیت است که قرار است کمدی خلق کند و به این ترتیب فیلمنامه نقش مهمی در فیلم نمازی خواهد داشت. باید دید آیا او موفق شده که فیلمنامه چفتوبستداری که از مخاطب خنده بگیرد بنویسد یا نه.
بیشک و تردید فعلا کمدی سلطان گیشه است و همه دستاندرکاران سینمای ایران هم به خوبی بر این نکته واقف اند، اما برخی کارگردانان با آگاهی از این موضوع سعی دارند تا کمدیهایی متفاوت از جریان اصلی کمدیهای گیشهپسند همچون «فسیل» و «هتل» بسازند. در مقابل کمدیهای جریان اصلی که در هر مقطعی بر گیشه سیطره دارند و معمولا مبتذل خوانده میشوند و از محتوا تا فرم زیر تیغ نقد قرار دارند، جریان کمدی دیگری هم وجود دارد که سعی میکنند خودشان را به لحاظ محتوا و فرم در تقابل با آن نوع کمدی پرفروش تعریف کنند و وجاهت و اعتباری از قِبَل این تمایز برای خود دست و پا کنند. معمولا محتوا و ساختار کمدیهای اخیر هم چنگی به دل نمیزند، اما همین که ظاهرا از کمدیهای جریان اصلی فاصله دارند، برای عدهای از منتقدان و مسئولان قابل ستایش هستند. معمولا فروش پایین این نوع کمدیها در گیشه نشان میدهد که سینماروها به این تمایزات ساختگی بهایی نمیدهند و خندهآفرینی کمدی، به هر ترتیب و به هر شکلی، از هر چیز دیگر برایشان مهمتر است. حالا که بنیاد سینمایی فارابی یکی از سرمایهگذاران فیلم جدید نمازی است، طبیعی است که کارگردان با بودجه دولتی با خیال راحت تری ریسک کرده و سراغ ساخت کمدی متفاوتی رفته است.